Vegetarisch (guilt free) broodje shoarma van kikkererwten

Ik realiseer me kei hard dat dit al het derde shoarmarecept is op mijn blog. Mijn liefde voor shoarma gaat dan ook diep. De kruiden, de broodjes, de lekkere salade in combinatie met wat verkruimelde feta en mijn zelfgemaakte knoflooksaus. HEA-VEN! 

Maar sinds we hier wat bewuster op onze vleesconsumptie zijn gaan letten vond ik ook dat ik het goede voorbeeld moest geven. Een probleem: mijn smaakpapillen en mijn brein smeekten me om een broodje shoarma-high, wat een onvermijdelijk dilemma veroorzaakte. Het goede voorbeeld vs. vlees. Goed versus kwaad, maar in dit geval was kwaad ook goed. Voor mijn humeur in dit geval.

Kikkererwten, een goed alternatief voor shoarma- en gyrosvlees

Er moest dus wel een heel goed alternatief komen wilde ik dat broodje shoarma uit mijn hoofd zetten. Of een goede compromis. In dit geval koos ik voor het laatste. Ik had op Pinterest wel eens vaker gezien dat er in een vegetarisch broodje gyros het vlees werd vervangen door kikkererwten. Dus waarom zou dat niet in mijn broodje shoarma kunnen? Ik besloot het uit te testen.

Ik bombardeerde de kikkererwten met een goede dosis shoarmakruiden, maakte er een heerlijke salade bij en DE saus. Hoewel ik er niet al te hoge verwachtingen van had pakte het vleesloze broodje goed uit. Ik vond het oprecht heel erg lekker en het gaf me een goed gevoel. Een guilt-free broodje dus, niet alleen vanwege de vleesconsumptie maar ook omdat dit alternatief nog beter scoort qua gezonde voeding.

Wil je dit ook graag maken? Volg dan dit recept:

Guilt-free broodje vegetarische shoarma met kikkererwten

Ingrediënten voor 4 personen

  • 500 gram kikkererwten (let erop dat als je gedroogde kikkererwten gebruikt je dit een dag van te voren moet wellen)
  • ingredienten voor een salade zoals deze, met sla, komkommer, rode ui, feta en tomaat kom je al heel ver!
  • 1 of 2 pakken pitabroodjes. Ik koop meestal 2 pakken speltpitabroodjes. Dat zijn in totaal 10 broodjes.
  • Knoflooksaus! Liefst zelfgemaakt zoals bijvoorbeeld dit recept.
  • 1 rode of groene paprika
  • Shoarmakruiden

Optioneel: je kunt ook nog een rode ui met de paprika en kikkererwten meebakken

Hoe maak je het?

Marineer de kikkererwten in de shoarmakruiden volgens voorschrift met wat (rijst of olijf)olie en eventueel een heel klein scheutje azijn of citroensap. Het lekkerste is om de kikkererwten dan een uurtje te laten rusten zodat de kruiden goed kunnen intrekken maar als je haast hebt lukt het ook wel zonder dat uurtje met een schepje extra kruiden. Pas wel op want in kruidenmix zit vaak veel zout! Tijdens het marineren kun je prima alvast de salade en eventueel de knoflooksaus maken. Verhit wat olie in de pan (ik gebruik rijstolie) en snijd ondertussen de paprika in reepjes op kleine stukjes. Doe de paprika in de pan en bak deze voor ongeveer 3-5 minuten. Voeg dan de kikkererwten toe en bak deze kort mee.

Doe ondertussen de pitabroodjes in de broodrooster (of in de oven) en serveer de broodjes met een schep saus, salade en kikkererwten. Natuurlijk merk je het verschil tussen shoarmavlees en kikkererwten maar zoals ik al eerder zei vind ik dit echt een prima en lekker alternatief. Probeer het gewoon eens.

Variatietip: Je kunt de kikkererwten ook als vervanger van gyros gebruiken. Super lekker met wat tzatziki. 

Houd jij ook zo van shoarma? 

Bewaar dit recept door het te pinnen naar je Pinterestbord.

 

Tags: ,

Dit is ook leuk

door
Mama van 3 schurken(0,5&7) Verpleegkundige, guilty of pleasures. Houdt niet van strijken maar wel van schrijven op haar blog.
Vorige post Volgende post

Klets mee

avatar

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
Abonneren op
3 shares