Online boodschappen bestellen, is dat wat?

Omdat ik het zo ontzettend druk had de afgelopen maanden (en nog steeds) stond mijn hoofd al helemaal niet naar extra klusjes zoals boodschappen doen. Alleen het idee al om te bedenken wat ik iedere week moest eten, het fysiek aanwezig zijn in de supermarkt maakte me doodmoe, laat staan het gesleep met boodschappentassen. Ik was allang blij dat ik de kinderen van eten en schone kleren kan voorzien en ze ondertussen ook nog wat manieren bij kan brengen. Al voel ik me af en toe net een opzichter van de Apenheul.

Ik was er al een tijdje nieuwsgierig naar; online boodschappen bestellen. Zou het echt zo snel en makkelijk zijn? Bovendien leek het me erg duur in vergelijking met zelf boodschappen doen. Ik besloot het uit noodzaak te proberen.

Online boodschappen bestellen bij Albert Heijn

De enige supermarkt die ook daadwerkelijk aan huis bezorgt in de omgeving Venlo is momenteel de Albert Heijn. Hoewel ik dus noodgedwongen hier moest bestellen, vind ik Albert Heijn ook gewoon een fijne supermarkt. Gelukkig maar!

Het eerste dat me opviel is dat de site erg overzichtelijk is. Alles is onderverdeeld in categorieën als AGF, Diepvries, zuivel etc. Bovendien kun je de producten gewoon een voor een zoeken. Ook kun je bijvoorbeeld apart op producten in de bonus zoeken. Wel zo handig want ik ben echt de ultieme aanbiedingsshopper.

De voor en nadelen op een rijtje voor een ziekelijke etiketten vergelijker en bekijker als ik:

Voorafgaand wil ik zeggen dat ik erg sceptisch was tegenover online boodschappen doen. Iets te futuristisch voor mij en bovendien geniet ik van het contact met de mensen in de supermarkt en de werknemers, maar voor de dagen dat ik het zo druk heb leek het me wel echt een uitkomst.

Tops:

  • Geen verleiding tot het kopen van nutteloze dingen. Ik kom in de supermarkt echt ALTIJD in de verleiding tot het kopen van onzinnige producten en ben daarmee waarschijnlijk een ideale consument. Tijdens het online boodschappen doen had ik nul keer de behoefte om stiekem bij het snoep te kijken en daardoor haalde ik niet een snoepje in huis. Top voor de lijn en voor de portemonnee!
  • Ik was veel sneller klaar. Uiteraard bespaar je jezelf een ritje naar de supermarkt heen en terug. Tel daarbij het in en uitladen van drie kinderen (zeg maar gerust geboefte) op, het vinden van een parkeerplaats en het bemachtigen van een karretje bij op en je houdt gewoon een half uur extra per supermarktbezoek over. Als dat geen timemanagement is? Bovendien ben ik een ziekelijke etiketten bekijker en vergelijker en sta ik soms uren in de supermarkt te vergelijken. Doordat alles zo handig per product staat aangegeven (en in minder kleine lettertjes) bespaar ik ook hiermee weer tijd.
  • Persoonlijke aanbiedingen: je krijgt een persoonlijke bonuskaart en wekelijks ook aanbiedingen op jou gericht. Nog meer aanbiedingen, YAY! (al zou dit ook een nadeel kunnen zijn)
  • Energie over. Ik ervaar een supermarktbezoekje naast dat het een sociaal gebeuren is wel altijd als iets zeer vermoeiends. Komen de drie blagen weer om het hoekje kijken. En zelfs zonder kinderen kostte het online boodschappen doen geen enkele moeite.
  • Uitgebreide keuze in bezorgtijd en datum + handig smsje vlak voordat de bezorger komt
  • Leuke goodies. Ik kreeg gratis producten bij mijn boodschappen om te proberen. Een leuke manier om kennis te maken met nieuwe producten.
  • Producten tot in de keuken geleverd. Scheelt een heleboel gesleep.
  • Je krijgt een versgarantie. Zuivel is bijvoorbeeld minimaal 4 dagen houdbaar, vlees en voorgesneden groentes 2 dagen en dingen als gebak minimaal 1 dag. Is dit niet het geval dan krijg je je geld terug.

Tips: 

Op zijn Cruijffiaans: ieder nadeel heb z’n voordeel en andersom ook. Deze dingen konden beter:

  • Dit is niet echt iets dat opgelost kan worden maar geeft wel minder vrijheid. Je moet altijd thuis zijn om je boodschappen te ontvangen. Je kunt van te voren wel de bezorgdatum wijzigingen maar voor last minute plannen moet je toch echt op de bezorger wachten.
  • Aan sommige bezorgtijden zitten extra kosten verbonden.
  • Bezorgkosten. Er zitten bezorgkosten aan verbonden, mocht je die niet willen betalen dan kun je kiezen uit een x aantal producten waarbij de bezorgkosten komen te vervallen. Maar dan moet je dit wel net nodig hebben. In mijn geval zat ik opgescheept met drie dozen ovensnacks. (ze waren wel snel op) Daardoor is online boodschappen doen dus wel duurder.
  • Veel plastic. Het viel me op dat alles veel meer verpakt was dan wanneer ik normaal boodschappen zou doen. Het resultaat: meer afval en met name plastic. Dit vond  ik duidelijk een minpuntje.
  • Je kunt van te voren niet afrekenen bij Albert Heijn. Ik zou het persoonlijk nog handiger vinden om vooraf te kunnen betalen met Ideal. Fijn is wel dat je gewoon aan de deur kunt pinnen bij de bezorger.

Gelukkigere huisvrouw

Duidelijk meer voordelen dan nadelen dus. De hamvraag: Ga je vaker online boodschappen doen? Ja, zeker weten. Al ga ik dit niet wekelijks doen omdat ik de supermarkt te erg zou gaan missen. Al met al maakt het me in drukke weken een gelukkigere huisvrouw waardoor ik weer extra tijd heb om dit soort teksten te schrijven 😉 Tja, je moet wat met je tijd.

Heb jij wel eens online boodschappen gedaan? Wat vond jij ervan? 

Tags: , ,

Dit is ook leuk

door
Mama van 3 schurken(0,5&7) Verpleegkundige, guilty of pleasures. Houdt niet van strijken maar wel van schrijven op haar blog.
Vorige post Volgende post

4
Klets mee

avatar
3 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
MorgaineLilianJeanineSaskia Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Abonneren op
Morgaine
Gast

Nee, dat heb ik nooit gedaan, puur en alleen omdat ik natuurlijk best veel tijd heb en het zie als een sociaal momentje voor mijzelf en het leuk vind om te doen, maar ik ben vrij van kinderen en andere zaken, slechts een paar keer per week werken, kortom… voor mij is het duurder. Mijn beste vriend doet nu wel online boodschappen, omdat hij in ploegendienst werkt en weduwnaar is, dus voor hem is het wel handig, maar hier kunnen we uit meerdere kiezen, ben de naam even kwijt, maar ze worden langzaam uitgebreid, je moet dan wel voor minimaal 25 euro bestellen ook, om gratis te bezorgen. Het nadeel, heb ik altijd gevonden, is de groenten en verse waar, zij zoeken het uit voor jou, en dat heeft hij ook al gemerkt hierin, dat je dat beter zelf kunt doen, groenten en vlees bijv. qua data… Dus zolang het… Lees meer

Lilian
Gast

Ik ken heel veel mensen die boodschappen bestellen, dus volgens mij is het best al ‘gangbaar’. Lijkt mij vooral handig dat je niet in verleiding komt (al ben ik altijd heel trouw aan mijn lijstje, maar dan is wel een voorwaarde dat je geen man of kind meeneemt die loopt te jengelen), maar zoals ik het lees, wordt je nu nog verleid door allerlei aanbiedingen 😉

Maar goed, ik heb een man die het leuk vindt, dus ik heb alleen maar de tops. En voor een klein boodschapje tussendoor vind ik het wel gezellig om even met Anna naar de winkel te lopen 🙂

Saskia
Gast

Ik laat regelmatig de boodschappen door appie thuisbezorgen. Geen gesleep, want ik woon op een verdieping. En inderdaad minder tijd kwijt. Minpunten vind ik de prijs, vaak de tijden dat ik ze kan laten bezorgen betaal je de hoofdprijs.

0 shares